dinsdag 13 augustus 2013

Verdedigen

Vandaag was weer zo’n dag waarop het wat anders loopt. Ik had gisteren mijn training voorbereid en wilde vanmiddag om vijf uur nog even eea doornemen, bleek dat mijn tas in de Volvo stond. En die had mijn vriendin mee. Even niet aan gedacht, zat circuit in, de sleutel, stopwatch en fluit. “Beetje dom” zou Maxima zeggen. Nou ja oplosbaar, wat improviseren, komt wel goed. En toen nog een kleine verrassing mijn vriendin had niet alleen de Volvo mee maar ook de sleutels van de Eend (dacht ik). Ai, da’s nou wel heel jammer. Kijken of ik haar kan bereiken of anders “ouderwets” op de fiets (voor de lezer, ik heb een fiets van een paar jaar oud en als ik er al eens op fiets vragen ze me of ik een nieuwe fiets heb…, dus zo veel fiets ik (niet).
De sleutels zijn nog op tijd boven water gekomen, ze bleken in de voordeur te zitten… Dus wel fijn Eenden en niets nie fietsen. Dorinda (mijn steun en toeverlaat in alle regeldingen bij VHCTwello) had inmiddels Vivian bereikt en die heeft de sleutel van het veld, dus dat gaat helemaal goed komen!

Vanavond ligt het accent op de eerste teamoefeningen met betrekking tot de press verdediging. Eens kijken of we de eerste beginselen onder de knie kunnen krijgen.
Ik ga de uitleg geven direct op het veld, de voorlinie en het middenveld staan in de verdediging. Onze verdedigende linie gaat de bal uitnemen. Aan de hand van wat er dan gebeurd volgt de uitleg. We voeren het op, wanneer de verdedigende partij de bal vanuit de press onderschept mogen ze direct aanvallen en scoren. Wanneer de bal naast gaat of wordt onderschept haalt de verdediging een nieuwe bal achter de achterlijn en kan de voorhoede ne middenveld snel schakelen om in de juiste verdediging te komen staan.
Dus er zit veel in deze oefening:
De achterhoede probeert de bal uit te spelen tegen de opgestelde verdediging.
De voorhoede en het middenveld zetten druk en proberen de bal te onderscheppen.
Lukt een onderschepping dan hebben we omschakeling 1 te pakken.
Gaat de bal naast of wordt die onderschept dan hebben we omschakeling 2.

Het gaat om snelheid van handelen, net zo als bij andere teamsporten zijn de omschakelingen vaak cruciaal, wie “verzaakt” is de klos. 24 augustus gaan we het in een oefenwedstrijd uitproberen en dan voor de dames nog op 30 augustus en 1 september. We gaan er voor, nog zoveel te trainen, het is de kunst van het kiezen, herhalen en dan straks loslaten. Mooi zo bezig te zijn met een plan in het hoofd en twee teams die van harte mee doen! Ook leuk als er bij de training al mensen langs de lijn staan, wacht maar straks bij de wedstrijden, het is fijn langs de lijn bij Twello. Ikzelf vind het ook binnen de lijnen heerlijk, maar dat is dan weer alleen bij de trainingen. Er staat wat moois te gebeuren op teams niveau, dat zie ik al helemaal voor me. Vanavond 17 (jawel!) dames binnen de lijnen, houden zo. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten