maandag 28 oktober 2013

Mentali-wat?

Twee schoenverkopers gaan naar Afrika. De ene komt terug en zegt: “Ik kan hier niets verkopen, niemand draagt hier schoenen.” De andere verkoper komt terug en zegt: “Geweldig, ik kan hier duizenden schoenen verkopen, want niemand draagt ze nog!”
Ze gaan naar hetzelfde gebied. Ze zien precies hetzelfde. De situatie is identiek. En toch is de een teleurgesteld en de ander enthousiast. Dat is het gevolg van een verschil in mentaliteit. Je mentaliteit is de manier waarop je naar dingen kijkt. Het is wat je gelooft over jezelf en je leven. Het is hoe je reageert op een situatie, of op andere mensen.

Heb jij een A- of een B-mentaliteit?
Hieronder volgen twee voorbeelden. Voor het gemak noem ik het ene voorbeeld een A-mentaliteit en het andere een B-mentaliteit. Het is geen oordeel.

Een persoon met een B-mentaliteit denkt het volgende:
- Balverlies ik hoop dat iemand me gaat helpen of het voor me oplost.
- Een tegenstander ik weet niet of ik er langs  kan.
- Ik moet eerst iets krijgen voordat ik me ga inspannen.
- Het is de schuld van een ander.
- Ik weet niet wat ik wil.
- Ik heb geen zin om me in te spannen.
- Ik twijfel aan mezelf.

Een persoon met een A-mentaliteit denkt het volgende:
- Balverlies ik ga het zelf regelen, hier met die bal, er achteraan, ze moeten me
  drie keer voorbij.
- De enige manier om te weten of ik het kan, is door het te gaan doen, te gaan
  doen, te gaan doen.....
- Ik moet eerst investeren voordat ik iets terugkrijg, ik help mijn team, ook al val
  ik er bij neer.
- Alleen ik kan er iets aan veranderen, ik ga voorop in de strijd, ik werk aan mijn
  eigen conditie.
- Ik ga uitzoeken wat ik wil, 70 minuten met ook nog een pauze is niets, wissel
  mij niet.
- Ik neem actie en stel niet uit, ik wil winnen.
- Ik geloof in mezelf en laat mijn tegenstander de hakken zien.


Een team met louter A mentaliteit zal ook vaker winnen. Zelfs als de tegenstander technisch beter is maar meer B mentaliteit heeft. In een teamsport is 1 B-mentaliteit speler in je team al een teamprobleem.
Oefen het op de training door vol in elke oefening te gaan. Niet op te geven. Elkaar te motiveren.
Bij de wedstrijd focussen begint bij het inspelen, de yell en de wil vanaf minuut 1 tot en met de laatste om te winnen. Begin er vandaag maar mee, je zult zien dat het werkt!





vrij naar:
Frank de Moei – Professional Coach – Capedium
www.newstart.nl Begeleiding in Geluk en Succes
Gratis e-boek: ‘Hoe je krijgt wat je werkelijk wilt’ Klik hier




Geen opmerkingen:

Een reactie posten