zondag 4 mei 2014

toch hockey

De dames van Twello zijn een paar weekenden vrij geweest. Zo ook op 4 mei. Een mooie kans om als coach eens ergens anders te kijken en te leren. Nog mooier als je dochter dan in dat team speelt.
Op naar HCHN Nijverdal, het team speelt in de 3e klasse. Ze staan op de 8e plaats en moeten tegen Hoogeveen dat 11e staat.

Ik kijk natuurlijk als trainer/coach naar deze wedstrijd. Zie ik verschillen in aanpak, wat zie ik in het veld. Uiteraard ben ik er ruim op tijd, inspelen is na de bespreking gewoon de start van de wedstrijd. Het lijkt er op of hier geen vaste routine is, ikzelf hou daar erg van. Je hebt dan een gewoonte voor de wedstrijd een houvast om direct het fijne gevoel te krijgen uit een vast ritueel. Ik zie overigens Hoogeveen en Nijverdal dezelfde oefening uitvoeren, waarbij  het tempo van uitvoering bij Hoogeveen veel hoger ligt. Nou ja het is maar een observatie...

De wedstrijd start en ik zie dat HCHN geconcentreerd aan de wedstrijd begint. De eerste minuten gaan gelijk op, ik zie wel dat de looplijnen bij HCHN lekker fel uitgevoerd worden. Hoogeveen hanteert meer de lange pass (ze zijn ook wat minder snel op de nummer 6 van hen na, die kan denk ik zo 1e klasse spelen).
Wie het eerste doelpunt maakt is spekkoper. Nu en die valt aan HCHN kant en nog wel gemaakt door Esmee, dat is dubbele pret. De assist mocht er trouwens wezen! Daarna vallen de 2-0 en 3-0. Dat was de ruststand.

Ik stond met Jarno de vriend van Esmee langs de lijn. Ik zei dat het zeker geen gelopen koers was, Hoogeveen speelde ook prima alleen de laatste pass en het afmaken lukte niet. En of de duvel er mee speelde, zo gaat dat vaak HCHN begon niet scherp Hoogeveen wel en de 3-1 en 3-2 lagen heel snel in het bakkie van de uitstekende keeper van HCHN. Dekkingsfouten, aan de verkeerde kant verdedigen en een doorgeschoven achterspeelster maakt het Nijverdal moeilijk. Er werd toen ook veel gewisseld en daardoor leek het me extra onrustig te worden.

Na een minuut of tien keerde de rust en het vertrouwen weer terug. Je zag dat HCHN weer greep kreeg op de op de counter loerende bezoeksters. Wel voor de bal komen, strakker verdedigen en druk zetten, dat hielp. En dan zie je dat de 4-2 valt en terecht. Goed gedaan om je te herpakken, dat je het met z'n allen als team moet doen.

Tot slot nog een paar zaken die me opvielen:
* HCHN kan het rechter gedeelte van het veld wel verkopen, volgens mij in de 2e helft geen of 1 stiekume aanval over rechts?
* In de 3e klasse wordt een stuk strakker over gespeeld (balssnelheid) dan in de vierde klasse, leuk om te zien.
* Een trainer/coach en een "wisselaar" aan de kant, voor mij nieuw, zou mij moeilijk lijken.
* Er loopt heel wat talent rond in Nijverdal, het is een jong team, ik ken de namen niet maar ik heb een goede keeper gezien, een klasse spits, een snelle rechtsvoor, een middenveld pingelaar die soms net even eerder kan overspelen, een rustige linksmid die weinig balverlies leed, een dochter die twee keer scoort (doet ze anders nooit, maar ja ze speelde ook altijd achter..).
* Verleggen naar 2 kanten is ook in de 3e klasse moeilijk..
* Een enthousiast team waarvan de speelsters tijdens de wedstrijd geen commentaar geven op het wisselen (bijna niemand vindt het leuk om te wisselen)
* Scheidsrechters die mooie gele windjacks aanhadden.

Dit team verdient meer publiek, het lijkt me een toffe groep meiden waar de rek als team nog lang niet uit is.

En Hoogeveen? Tja, die hebben gegokt op meer druk en de counter, maar daarvoor was HCHN toch te goed georganiseerd.
Het was een leuke wedstrijd, blij dat ik er was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten